Podsumowanie (16 czerwca, wykład 15)

Na zakończenie wykładu z Programowania w Logice chciałbym dokonać krótkiego podsumowania.

  1. Omówiony został jeden z ciekawszych języków programowania, który wywodzi się bezpośrednio z logiki, a dokładniej z rachunku predykatów pierwszego rzędu [1].
  2. Prolog jest przykładem języka deklaratywnego, w którym opisuje się problem bez podawania algorytmu jego rozwiązania [2].
  3. Dostępne implementacje Prologu dostarczają nie tylko maszynę abstrakcyjną i kompilator na tę maszynę ale również liczne moduły ułatwiające praktyczne zastosowania tego języka (grafika, dostęp do baz danych, serwer/klient HTTP, parser SGML/XML, programowanie ograniczeń, przetwarzanie języka naturalnego, sieci semantyczne, obsługa SSL, …).
  4. Szczególnie interesujące są moduły CLPFD, CLPB, CLPQ, CLPR i CHR, które dostarczają programowanie ograniczeń, w istotny sposób przyspieszające znajdowanie rozwiązań.
  5. Programowanie ograniczeń dostarczane jest w postaci bibliotek i rozszerzeń dla wielu języków programowania. Należy jednak pamiętać, że po raz pierwszy opracowano je dla języka Prolog jako CLP (Constraint Logic Programming), w naturalny sposób rozszerzając deklaratywność tego języka (pierwsze implementacje to Prolog III, CLP(R) i CHIP).
  6. Między innymi firma IBM dostarcza komercyjną bibliotekę IBM ILOG CP Optimizer dla języków C++ i Java [3]. Biblioteka ta jest omawiana na kursie Technologia więzów (kurs wybieralny na studiach drugiego stopnia).

Przykłady z biblioteki IBM ILOG CP Optimizer

Język C++

// -------------------------------------------------------------- -*- C++ -*-
// File: ./examples/src/cpp/color.cpp
// --------------------------------------------------------------------------
// Licensed Materials - Property of IBM
//
// 5724-Y48 5724-Y49 5724-Y54 5724-Y55 5725-A06 5725-A29
// Copyright IBM Corporation 1990, 2014. All Rights Reserved.
//
// Note to U.S. Government Users Restricted Rights:
// Use, duplication or disclosure restricted by GSA ADP Schedule
// Contract with IBM Corp.
// --------------------------------------------------------------------------

/* ------------------------------------------------------------

Problem Description
-------------------

The problem involves choosing colors for the countries on a map in
such a way that at most four colors (blue, white, yellow, green) are
used and no neighboring countries are the same color. In this exercise,
you will find a solution for a map coloring problem with six countries:
Belgium, Denmark, France, Germany, Luxembourg, and the Netherlands.

------------------------------------------------------------ */

#include <ilcp/cp.h>

const char* Names[] = {"blue", "white", "yellow", "green"};

int main(int , const char * []){
IloEnv env;
try {
IloModel model(env);
IloIntVar Belgium(env, 0, 3, "B"), Denmark(env, 0, 3, "DK"),
France(env, 0, 3, "F"), Germany(env, 0, 3, "D"),
Luxembourg(env, 0, 3, "L"), Netherlands(env, 0, 3, "NE");
model.add(Belgium != France);
model.add(Belgium != Germany);
model.add(Belgium != Netherlands);
model.add(Belgium != Luxembourg);
model.add(Denmark != Germany );
model.add(France != Germany);
model.add(France != Luxembourg);
model.add(Germany != Luxembourg);
model.add(Germany != Netherlands);
IloCP cp(model);
if (cp.solve())
{
cp.out() << std::endl << cp.getStatus() << " Solution" << std::endl;
cp.out() << "Belgium: " << Names[cp.getValue(Belgium)] << std::endl;
cp.out() << "Denmark: " << Names[cp.getValue(Denmark)] << std::endl;
cp.out() << "France: " << Names[cp.getValue(France)] << std::endl;
cp.out() << "Germany: " << Names[cp.getValue(Germany)] << std::endl;
cp.out() << "Luxembourg: " << Names[cp.getValue(Luxembourg)] << std::endl;
cp.out() << "Netherlands: " << Names[cp.getValue(Netherlands)] << std::endl;
}
}
catch (IloException& ex) {
env.out() << "Error: " << ex << std::endl;
}
env.end();
return 0;
}

/*
Feasible Solution
Belgium: yellow
Denmark: blue
France: blue
Germany: white
Luxembourg: green
Netherlands: blue
*/


Język Java

// ---------------------------------------------------------------*- Java -*-
// File: ./examples/src/java/Color.java
// --------------------------------------------------------------------------
// Licensed Materials - Property of IBM
//
// 5724-Y48 5724-Y49 5724-Y54 5724-Y55 5725-A06 5725-A29
// Copyright IBM Corporation 1990, 2017. All Rights Reserved.
//
// Note to U.S. Government Users Restricted Rights:
// Use, duplication or disclosure restricted by GSA ADP Schedule
// Contract with IBM Corp.
// --------------------------------------------------------------------------

/* ------------------------------------------------------------

Problem Description
-------------------

The problem involves choosing colors for the countries on a map in
such a way that at most four colors (blue, white, yellow, green) are
used and no neighboring countries are the same color. In this exercise,
you will find a solution for a map coloring problem with six countries:
Belgium, Denmark, France, Germany, Luxembourg, and the Netherlands.

------------------------------------------------------------ */

import ilog.cp.*;
import ilog.concert.*;

public class Color {
public static String[] Names = {"blue", "white", "yellow", "green"};
public static void main(String[] args) {
try {
IloCP cp = new IloCP();
IloIntVar Belgium = cp.intVar(0, 3);
IloIntVar Denmark = cp.intVar(0, 3);
IloIntVar France = cp.intVar(0, 3);
IloIntVar Germany = cp.intVar(0, 3);
IloIntVar Luxembourg = cp.intVar(0, 3);
IloIntVar Netherlands = cp.intVar(0, 3);


cp.add(cp.neq(Belgium , France));
cp.add(cp.neq(Belgium , Germany));
cp.add(cp.neq(Belgium , Netherlands));
cp.add(cp.neq(Belgium , Luxembourg));
cp.add(cp.neq(Denmark , Germany));
cp.add(cp.neq(France , Germany));
cp.add(cp.neq(France , Luxembourg));
cp.add(cp.neq(Germany , Luxembourg));
cp.add(cp.neq(Germany , Netherlands));

if (cp.solve())
{
System.out.println();
System.out.println( "Belgium: " + Names[(int)cp.getValue(Belgium)]);
System.out.println( "Denmark: " + Names[(int)cp.getValue(Denmark)]);
System.out.println( "France: " + Names[(int)cp.getValue(France)]);
System.out.println( "Germany: " + Names[(int)cp.getValue(Germany)]);
System.out.println( "Luxembourg: " + Names[(int)cp.getValue(Luxembourg)]);
System.out.println( "Netherlands: " + Names[(int)cp.getValue(Netherlands)]);
}
} catch (IloException e) {
System.err.println("Error " + e);
}
}
}



Język CPO (modele dla programu CPoptimizer)

// Decision variables:
Belgium = intVar(1..4);
Denmark = intVar(1..4);
France = intVar(1..4);
Germany = intVar(1..4);
Luxembourg = intVar(1..4);
Netherlands = intVar(1..4);

/* Constraints: */
Belgium != France;
Belgium != Germany;
Belgium != Netherlands;
Belgium != Luxembourg;
Denmark != Germany;
France != Germany;
France != Luxembourg;
Germany != Luxembourg;
Germany != Netherlands;

parameters {
SearchType = DepthFirst;
}


Dziękuję wszystkim za udział w kursie. Życzę powodzenia podczas sesji i udanego odpoczynku podczas wakacji. Mam nadzieję, że spotkamy się w październiku na uczelni, a nie tylko zdalnie przez sieć.


Bibliografia

  1. John Wylie Lloyd. Foundation of Logic Programming. Springer-Verlan, 1993.
  2. Robert Kowalski. Logika w rozwiązywania zadań. WNT, 1989. (PDF)
  3. IBM ILOG CPLEX Optimization Studio. CP Optimizer User's Manual.

Comments

Przykłady programów (9 czerwca, wykład 14)


(Obejrzano 1 razy)
Comments

Globalne ograniczenia kombinatoryczne (2 czerwca, wykład 13)


(Obejrzano 4 razy)
Comments

Proste ograniczenia (26 maja, wykład 12)


(Obejrzano 17 razy)
Comments

Zmienne, dziedziny i ograniczenia (19 maja, wykład 11)


(Obejrzano 24 razy)

O atrybutach zmiennych można poczytać w rozdziale Attributed variables a o module CLP(FD) w dodatku Library(clpfd) podręcznika SWI-Prologu.
Comments

Korutyny i wątki (12 maja, wykład 10)


(Obejrzano 25 razy)

O korutynach można poczytać w rozdziale Corouting a o wątkach w rozdziale Multithreaded applications podręcznika SWI-Prologu.
Comments

Interfejs graficzny (5 maja, wykład 9)


(Obejrzany 13 razy)

O bibliotece XPCE można dodatkowo poczytać w podręczniku: Jan Wielemaker , Anjo Anjewierden. Programming in XPCE/Prolog.
Comments

Gramatyki metamorficzne (28 kwietnia, wykład 8)


(Obejrzany 31 razy)

Więcej o gramatykach metamorficznych możecie przeczytać w dziewiątym rozdziale książki W.F. Clocksin, C.S. Mellish. Programming in Prolog (odnośnik powinien działać również spoza kampusu PWr).
Comments

Śledzenie programów (21 kwietnia, wykład 7)


(Obejrzany 22 razy)

Więcej o śledzeniu programów i szukaniu w nich błędów możecie przeczytać w ósmym rozdziale książki W.F. Clocksin, C.S. Mellish. Programming in Prolog (odnośnik powinien działać również spoza kampusu PWr).
Comments

Przykłady programów (7 kwietnia, wykład 6)


(Obejrzany 41 razy)

Jeśli kogoś interesuje jak działa WAM (Warren Abstract Machine) dla języka Prolog, to polecam raport Hassan Aït-Kaci Warren's Abstract Machine: A Tutorial Reconstruction.

DOPISANE

Jeszcze parę słów o złożoności obliczeniowej algorytmu unifikacji. Rozpatrzmy następujący przykład:

?- f(A, B, C, D) = f(a, g(A, A), g(B, B), g(C, C)).
A = a,
B = g(a, a),
C = g(g(a, a), g(a, a)),
D = g(g(g(a, a), g(a, a)), g(g(a, a), g(a, a))).


Wydawać by się mogło, że termy podstawiane pod kolejne zmienne A, B, C i D podwajają swoją długość. Sugerowałoby to wykładniczą złożoność pamięciową algorytmu unifikacji.

Jednak gdy przyjrzymy się algorytmowi unifikacji, to podczas jego działania nie są zajmowane nowe komórki pamięci. Jedynie przepinane są referencje prowadzące do miejsc zawierających struktury (unifikacja zmiennej i struktury) lub zmienne (unifikacja dwóch zmiennych).

Poniżej przedstawiona jest zawartość pamięci przed i po unifikacji termów f(A, B, C, D) i f(a, g(A, A), g(B, B), g(C, C)):



Powyższy rysunek w formacie PDF: unifikacja.pdf.
Comments

Wejście i wyjście (31 marca, wykład 5)


(Obejrzany 45 razy)

Dodatkowo przeczytajcie piąty rozdział z książki W.F. Clocksin, C.S. Mellish. Programming in Prolog (odnośnik powinien działać również spoza kampusu PWr).

DOPISANE

Jeśli kogoś zainteresował problem samoreplikujących się programów, to polecam stronę rosettacode/Quine (dzisiaj dopisałem tam przykład w Prologu jaki pokazywałem na wykładzie).
Comments

Poszukiwanie rozwiązań (24 marca, wykład 4)


(Obejrzany 91 razy)

O generowaniu rozwiązań, nawracaniu i odcięciu można dodatkowo przeczytać w czwartym rozdziale książki W.F. Clocksin, C.S. Mellish. Programming in Prolog (odnośnik powinien działać również spoza kampusu PWr).

DOPISANE

W prezentację wkradł się błąd. Pokazany na koniec wykładu przykład gry Tetravex, wbrew temu co powiedziałem, nie jest rozwiązywany metodą generowania i testowania. Gdy popatrzymy na definicję predykatu solve/2:

solve(Tiles, Board) :-
    board(Board),
    insert(Board, Tiles).

zauważymy, że nie ma w nim pierwszego etapu generowania rozwiązania i drugiego testowania. Po przygotowaniu predykatem board/1 szkieletu planszy (pola zawierające zmienne, które połączono warunkami unifikacji) następuje wypełnienie szkieletu przez wkładanie do niego klocków predykatem insert/2 (przegląd z nawrotami).

W prosty sposób można przekształcić predykat solve/2, tak by był zgodny z metodą generowania i testowania:

solve(Tiles, Board) :-
    insert(Board, Tiles),
    board(Board).


jednak zmiana taka bardzo wydłużyłaby czas poszukiwania rozwiązania (ponad 3 miliony kroków wnioskowania zamiast 469):

?- solve(t3).
% 3,260,122 inferences, 0.494 CPU in 0.501 seconds (99% CPU, 6596419 Lips)
true ;
% 62,058 inferences, 0.017 CPU in 0.020 seconds (82% CPU, 3749728 Lips)
false.

Pamiętajmy, metoda generowania i testowania to pełen przegląd. Stosujmy ją w ostateczności. Jeśli można zaproponować lepszy sposób poszukiwania rozwiązania, to postarajmy się go znaleźć.

Dlaczego pokazana na wykładzie wersja predykatu solve/2 działa dużo szybciej niż ta zgodna z metodą generowania i testowania? Otóż zanim przystępujemy do wypełniania planszy klockami, narzucono już wszystkie równości na odpowiednie zmienne odpowiadające stykającym się ćwiartkom kwadratów. Zatem już częściowo wypełniona plansza może okazać się niedopuszczalna i Prolog wycofa się z tej gałęzi poszukiwań. W wersji pokazanej powyżej, każde umieszczenie klocków na planszy jest dopuszczalne i dopiero po wypełnieniu całej planszy predykatem insert/2 sprawdzany jest predykatem board/1 warunek zgodności kolorów na styku klocków.
Comments

Struktury danych (17 marca, wykład 3)


(Obejrzany 148 razy)

Dodatkowo przeczytajcie trzeci rozdział z książki W.F. Clocksin, C.S. Mellish. Programming in Prolog (odnośnik powinien działać również spoza kampusu PWr). Jeśli uda Wam się zamieścić poniżej pytania do wykładu, to postaram się na nie odpowiedzieć.
Comments